Werkwijze Salus

Wij geven ruimte aan de medewerkers om zijn of haar verhaal te doen. Vervolgens gaan we samen onderzoeken wat een passende oplossing is voor de situatie om te zorgen dat de medewerker weer met plezier naar het werk gaat. Hoe gaan wij bij Salus te werk?:

  • Medewerkers kunnen telefonisch of via de mail contact met ons zoeken voor het plannen van een afspraak. Deze afspraak zal op een neutrale locatie naar keuze plaatsvinden.
  • Wij bieden een luisterend oor waar het gaat om ongewenst omgangsvormen en wij geven ruimte aan het verhaal en de emoties van de medewerker. De medewerker mag het gesprek ook gebruiken om alleen het hart te luchten.
  • Alles blijft bij ons vertrouwelijk, tenzij het gaat om zeer ernstige strafbare feiten.
  • Wij staan naast de medewerker, informeren de medewerker en samen zoeken we naar een oplossing, maar we nemen het probleem niet over. De medewerker houdt de regie.
  • Wij inventariseren wat voor de medewerker belangrijk is en bespreken de mogelijkheden met de medewerker. Tevens brengen we samen de voor- en nadelen van eventuele oplossingen in kaart. We proberen altijd eerst tot een oplossing te komen via de informele route. Als dat niet mogelijk is kan er de formele route bewandeld worden.
  • Indien nodig kunnen wij de medewerker doorverwijzen naar een hulpverlener, zoals een coach, psycholoog of een advocaat.
  • Wij zijn er ook voor medewerkers die vermoedens hebben van onregelmatigheden, integriteitsschendingen of misstanden. Hierbij is het van belang om onderscheid te maken tussen vrijblijvend ‘sparren’ of het doen van een officiële melding bij het meldpunt. Ook in deze gevallen begeleiden en ondersteunen we de melder.
  • Wij bieden aan alle medewerkers die met ons een gesprek zijn aangegaan nazorg.